تبلیغات
تجربه های یک المپیاد زیستی دوره چهارده - سوالات علمی
 
تجربه های یک المپیاد زیستی دوره چهارده
درباره وبلاگ


با سلام خدمت شما المپیادی های عزیز

اوایل کار فکر می کردم که وقتی دارم المپیاد می خونم فقط باید علم زیست شناسی رو یاد بگیرم. اما انتهای کار فهمیدم که المپیاد هم فقط علم نیست، راه و روش دارد. مطالب این وبلاگ تجربه هایی است که من در این 2 سال فهمیده ام و امیدوارم که این کار باعث شود دانش آموزان هم اشتباه های من را تکرار نکنند و هم در سطح بالاتری به مطالعه المپیاد بپردازند. قطعا خیلی دردآور است که تفاوت در نتیجه ها تابع چیزی غیر از تلاش نباشد.
sharifa911@mums.ac.ir

اونایی که فکر می کنند اهداف این وبلاگ با افکارشون همخونی داره می تونند به هر نحوی که می تونند به گسترش اینجا کمک کنند. بعضی از زمینه های همکاری که الان به فکرم می رسه: پاسخ دهی به سوالات علمی و غیرعلمی، انتقال تجربه های آزاد، برنامه نویس وبلاگ و سایت، کمک های مالی برای طراحی سایت، ایده پردازی و اضافه کردن امکانات جدید و سایر چیزهایی که مطمئنم به ذهن خلاق شما خواهد رسید.
قبلا هم گفتم الان هم می گم، المپیادی بودن، مدال داشتن نیست. همه جوره مشتاق حضورتون هستم. حضور با اسم مستعار هم مانعی نداره.

مدیر وبلاگ : علی شریف
چهارشنبه 16 آذر 1390 :: نویسنده : علی شریف
برای جمع شدن سوالات از نظرات پست ها خواهشمندم که سوالات خود را در نظرات این قسمت بنویسید تا در اسرع وقت من یا یکی از دوستانم به آن پاسخ دهم.



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 4 اسفند 1396 06:48 ب.ظ
خیلی خوب نوشتن. من قطعا این سایت را دوست دارم
با تشکر!
جمعه 4 اسفند 1396 05:06 ق.ظ
من اطلاعات ارزشمند شما را در مقالات خود ارائه می دهم. من وبلاگم را نشانه گذاری خواهم کرد
دوباره مرتبا چک کنید من کاملا مطمئن هستم که بسیاری از چیزهای جدید را در اینجا یاد می گیرم!
با آرزوی پیروزی برای آینده!
پنجشنبه 3 اسفند 1396 07:58 ب.ظ
من مطمئن نیستم که در آن شما اطلاعات خود را دریافت می کنید، اما موضوع عالی است.
من نیاز به صرف وقت برای یادگیری بیشتر و یا درک بیشتر.
با تشکر از اطلاعات عالی من به دنبال این اطلاعات برای
ماموریت من
شنبه 23 اسفند 1393 07:01 ب.ظ
خوب بوداما فقط به سئوالات جواب مدین
دوشنبه 13 بهمن 1393 12:49 ب.ظ
با سلام می خواستم بدونم آبکافت سدیم سولفات محیط را قلیایی میکند یا خنثی چرا
علی شریفخیلی کم قلیایی می کنه.
یکشنبه 19 آبان 1392 10:13 ب.ظ
سلام.ببخشید من یه جا تو کمپبل خوندم که لاک پشت ها استثنائا تنفس ششی را با مبادله ی گاز از سطوح اپی تلیال مرطوب در دهان و مخرجشان تکمیل میکنند.یعنی چون سیستم ششی ضعیفی دارن مبادله ی گاز تو دهان و مخرج انجام میشه؟یا فقط تو دهان و مخرجه؟

سازگاری ماهی شش دار چه طوریه که هم محیط ابی رو تحمل میکنه هم بدون اب؟

تو تنفس فشار مثبت دوزیست گفته عضله پایین تر کف حفره دهانی هوا رو از طریق سوراخ بینی به داخل میکشد پس اینم باید منقبض شه تا باعث افزایش حجم بشه دیگه؟

با دویدن وقتی اندام احشایی با هر گام به جلو و عثب میره چطور باعث افزایش تهویه میشه؟
سه شنبه 30 مهر 1392 05:21 ب.ظ
سلام اقای شریف .ببخشید میخواستم بپرسم واسه مقدار بیوشیمی در سطح مرحله یک از ساختار فصل اب و پروتئین و انزیم کافیه یا ساختار کربوهیدرات و لیپید و اسید نوکلئیک هم باید بلد بود؟
علی شریفسلام
اون ساختار ها رو در حد کتاب های عمومی مثل کمپبل یا سولومون بدونید کافیه
شنبه 13 مهر 1392 05:33 ب.ظ
واقعا خیلی خیلی خیلی خیلی ممنونم بابت جواباتون.
فقط در رابطه با کاهش پروژسترون یعنی وقتی تخمک گذاری نشه و جسم زرد پروژسترون تولید نکنه این اتفاق رخ میده؟
.....
ببخشید برای مرحله 1 و 2 ت چ سطحی باید مبحث امینو اسیدا رو خوند؟ کل استرایر لنینجر مهمه ؟ و این ک نیازه ساختار امینو اسیدا رو بلد
علی شریفوقتی لقاح صورت نگیرد، جسم زرد بعد از حدود 8 تا 10 روز شروع به کاهش تولید پروژسترون می کند. اگر لقاح صورت بگیرد جنین با تولید فاکتور محرک جسم زرد، آن را برای حدود دو ماه دیگر نگه می دارد. کاهش پروژسترون باعث گرفتگی در عروق پایین دستی رحم شده و باعث ریزش آن می شود.

دقیق نمی شه گفت که چقدر باید از اسید های آمینه رو بخونی. یه معیارهای کلی هست: شما نیازی نیست همه کتاب ها را حفظ کنید چون قرار نیست لیسانس زیست بگیرید. شما فقط باید نسبت به مکانیسم های موجود در موجودات زنده دید کلی بیابید.
ساختار اسید های آمینه را استئنائا حفظ کنید.
شنبه 13 مهر 1392 05:27 ب.ظ
یعنی احتمال این ک گزینه 1 غلط باشه
شنبه 6 مهر 1392 11:08 ب.ظ
سلام.یه سوال:
محققی دو جمعیت از یک گونه حشره ابزی را در دو برکه گوناگون بررسی کرده.میزان و پراکندگی غذا در طول سال در هر دو برکه است.جمعیت a سریعتر از b رشد میکند.کدام گزینه درست نیس؟
1 افراد جمعیت a فرزندان کوچکتری نسبت ب افراد جمعیت bب دنیا میاورند.
2 یک شکارچی در برکه b زندگی میکند ک ب ندرت از این حشره تغذیه میکند.ولی در هر حال تهدید این شکارچی موجب مخفی شدن جمعیت b میشود،رشد این جمعیت را کاهش داده است.
شنبه 6 مهر 1392 10:54 ب.ظ
سلام اقای شریف.
1ببخشید وقتی fsh ترشح میشه تا فولیکول ها رشد ککند،چرخه قاعدگی رخ میده؟
2 ایا امیزش غیر تصادفی فراوانی الل را تغییر نمیدهد؟چرا؟
3 رانش گونه زایی رو کم نمیکنه؟
ایا انتخاب طبیعی باعث گونه زایی میشه؟
4 پروکاریوت های اولیه باید شیمیو هتروتروف می بودن یا شیمیواتوتروف؟چرا؟
5درحین تقسیم سلول گیاهی دوک تقسیم تشکیل میشود؟مگه فقط صفحه ی تقسیم ایجاد نمیشه؟
مرسی
علی شریف1. خیر کاهش تولید پروژسترون از جسم زرد باعث شروع قاعدگی می شود. این کاهش روی عروق آندومتر رحم تاثیر می گذارد.
2. خیر زیرا آللی از جمعیت کم یا زیاد نمی شود و فقط نسبت ترکیبی آن ها را تغییر می دهد. البته این کار تعادل هاردی را به هم خواهد زد.
3. اگر چه این کار ممکن است چند گونه را از بین ببرد ولی به نظر گونه زایی را در آینده بیشتر می کند زیرا کنام های خالی تولید می کند که این کار انتخاب طبیعی را تسریع می کند.
. بله اگر دو جمعیت فاصله بگیرند و انتخاب طبیعی باعقث تجمع تفاوت بین آن ها شود این کار صورت می گیرد.
4. شیمیو هتروتروف زیرا در ابتدای زندگی زمین، این سیاره پر از مواد آلی پر انرژی بود.
5. دوک هم تشکیل می شود البته این کار را سانتریول انجام نمی دهد. ساختاری به نام MTOC این کار را می کند.
شنبه 16 شهریور 1392 10:13 ق.ظ
ممنون .چون هانتینگتون نادره ناخالص بگیریم؟
اگه تو یه سوال نگفته باشه که بیماری نادره ولی نادر باشه چی؟
علی شریفکتاب امری (ژنتیک پزشکی) این مطلب را تاکید کرده است که بیمار های بیماری های غالب انسان را در صورت ندانستن اطلاعات زمینه ای، به صورت ناخالص در نظر بگیرید زیرا فراوانی آللی بسیار کم و احتمال خالص بودن ناچیز است.
البته چون این بحث در کتب دبیرستان نیست، طراحان محترم برای رفع ابهام این کلمه را ذکر کنند.
پنجشنبه 14 شهریور 1392 09:52 ب.ظ
یک زن که بیماری هانتینگتون دارد با یک مرد سالم زادواج میکند.این زن میخواهد یک دختر سالم و یک پسر سالم داشته باشد.چه قدر احتمال دارد به خواسته اش برسد؟
اینجا وقتی دو بچه رو همزمان میخواد ترتیبش مهمه؟که اول ÷سر باشه یا دختر؟
علی شریفبله
از این نظر مهم است که دو حالت است. اولی پسر و دومی دختر + اولی دختر و دومی پسر
احتمال هر طرف جمع ما 0.0625 شده و جواب نهایی 0.125 خواهد بود.
توجه کنید که اگر فراوانی آللی جمعیت را نداده بود و یا اطلاعاتی درباره خانواده بیمار در بیماری های غالب نداشتیم، فرد بیمار را ناخالص در نظر می گیریم.
سه شنبه 12 شهریور 1392 12:35 ق.ظ
راستی فصل های اخر جلد 4 سولومون تقریبا از 38 به بعد ایا نیازه ک اون مباحث رو از کمپبل تکس ب طور دقیق خوند؟یا خوندن سولومون کافیه؟
علی شریفتعداد سوالات این قسمت در مرحله اول کم و در مرحله دوم سابقه نداشته است. (تا جایی که الان یادم میاد) اما دوره تهران حدود 5% کل را تشکیل خواهد داد. بسته به هدفتان برنامه خود را انتخاب کنید. در ضمن کمپیل تکست هم ترجمه شده و اگر به خاطر فارسی بودن سولومون از آن استفاده می کنید می توانید این کار را نکنید.
سه شنبه 12 شهریور 1392 12:30 ق.ظ

با عرض سلام ببخشید وقتی توی یه سوال ژنتیک میگه ک احتمال ی دختر و پسر سالم را همزمان خواسته برابر با احتمال جدا از هم بودنه؟ منظورم اینه ک توی حالت دوم ترتیب مهم نیس؟و در حالتاول چون همزمانن مهم نیس ک دختر اول باشه یا پسر؟
علی شریفمنظور تان را به خوبی متوجه نمی شوم. بهتر است متن سوال را این جا قرار دهید.
پنجشنبه 31 مرداد 1392 11:25 ب.ظ
سلام.چنتا سوال داشتم:1-ایادرتمساح ها وکروکودیل ها هم مثل سایر خزندگان سینوس سیاهرگی(sinus vensus) وجود دارد؟
2-ایامیشود رگ رابط بین هیپوتالاموس و هیپوفیز پیشین را جزو portal veinsدر نظر گرفت؟
3-ایا از بطن های تمساح و کروکودیل مثل بقیه خزندگان یک رگ خارج میشه؟
ممنون
چهارشنبه 30 مرداد 1392 11:42 ب.ظ
ممنون بابت این جواب بلند و بالایی که زحمت کشیدید.
خوب مثلا الان اون نمکی که حاوی یو سولفات و سدیم است.الان یون سولفات بار منفی داره.پس باید با H+ واکنش بده نه با OH-.نه؟
علی شریفدرسته. ولی بدونید که از خواص یون سولفات تمایل بسیار کم برای آبکافت است و مقداری از H که با این روش کم می شود بسیار ناچیز.
اصل کار را همراه آن انجام می دهد.
پنجشنبه 17 مرداد 1392 11:44 ب.ظ
ببخشید چرا به خاک بازی باید سولفات اضافه کرد تا phرو پایین بیاره؟ سولفات که بارش منفیه!
علی شریفمقدمه(ها):
1. هیچ گاه ما یون تنها نداریم. پس همراه سولفات همواره یک یون دیگر وجود دارد.
2. اسید ها و باز ها طبقه بندی دارند؛ آن هایی که به طور کامل یونش می یابند که اسید یا باز قوی نامیده می شوند و آن هایی که کامل یونش ندارند و واکنش یونش آن ها تعادلی است. اینها اسید یا باز ضعیف نامیده می شوند. مثلا اسید کلریدریک قوی و استیک اسید ضعیف است. (واژه ضعیف گمراه کننده است غلظت های بالای اسید ضعیف هم قدرت اسیدی خوبی دارند.)
3. یون هایی که اسید یا باز آن ها قوی یا ضعیف هستند به نام یون های اسیدی یا بازی قوی شناخته می شوند. مثلا سدیم یون بازی قوی است چون سدیم هیدروکسید باز قوی است(بازی که در محلول به طور کامل یونیزه می شود و در نتیجه سدیم هیدورکسید به طور مجزا نخواهیم داشت.) به همین ترتیب کلر یون اسید قوی است.
4. اسید ها و باز های قوی محدودند و لیست آن ها را از معلم شیمی تان بخواهید. فعلا در حد نیاز ما بدانید که اسید کلریدریک و اسید سولفوریک و اسید برمیک قوی هستند و سدیم هیدروکسید و پتاسیم هیدروکسید باز قوی. (اسید فلوئوریدریک و کلسیم هیدروکسید ضعیف اند.)
5. آبکافت: آب به طور معمول یونیزه می شود پس یون ها می توانند با استفاده از یون هیدروژن و هیدروکسید آب به حالت خنثی دربیایند. به این فرآیند که همراه با تجزیه آب است آبکافت می گویند. توجه کنید که یون مربوط به اسید یا باز ضعیف آبکافت نمی شود. در ذهن خود مجسم کنید که سدیم هیدروکسید به طور کامل تجزیه شده پس واکنش یک طرفه است. بنابراین سدیم تمایلی برای ترکیب شدن با هیدروکسید آب جهت تولید مجدد سدیم هیدروکسید ندارد.
6. نمک ها (ترکیب آنیون و کاتیون) وقتی در محیط آبی قرار می گیرند ممکن است آبکافت انجام بدهند. این توانایی ذاتی است. البته توضیح علمی هم دارد که اگر بخوام بنویسم چندین صفحه خواهد شد. فعلا بپذیرید که بعضی نمک ها توانایی آبکافت دارند و بعضی ندارند.
توضیح اصلی: نمک سولفات دو نوع است: یکی نمک با کاتیون هایی که آن ها در باز قوی شرکت دارند مثل سدیم این جور نمک ها وقتی در آب اضافه می شود تجزیه شده یون های سدیم و سولفات آزاد می کند. سدیم که کار خاصی انجام نمی دهد (در ذهن خود مجسم ...) و یون سولفات تمایل بسیار کمی برای آبکافت و گرفتن هیدروژن از آب دارد. (دلیل علمی دارد ولی اینجا جاش نیست) این تمایل حدود ده به توان منفی 13 است. یعنی از هر هزار میلیارد یون سولفات یکی آبکافت شده و با هیدروژن آب ترکیب می شود (چیزی که شما فکر می کنید درسته چون با این کار یون هیدروکسید درست خواهد شد اما بدانید که این مقدار بسیار ناچیز است.) در کود ها از نمک سولفات با کاتیون ضعیف استفاده می شود. (به طور رایج کلسیم)(بد نیست بدانید که گچ تخته سیاه کلاس ها همین کلسیم سولفات است. اگر گیاهتان کمبود داشت یکی از گچ های مدرسه را حل کرده و به گیاه بدهید. :دی) بالاتر گفتم که عملا یون سولفات کار خاصی انجام نمی دهد اما یون همراه آن آبکافت انجام می دهد و یون های هیدروکسید محیط را جذب خود می کند و از شدت قلیایی بودن محیط می کاهد.
هرجاش رو که ابهام داشتید بگید تا بیشتر توضیح بدم.
پنجشنبه 17 مرداد 1392 11:42 ب.ظ
اهان.بله متوجه شدم. مرسیییییییی
انگار یه باری از دوشم برداشته شد وقتی جوابو فهمیدم.خیلی ممنون.
راستی عیدتون هم مبارک
علی شریفعید شما هم مبارک
چهارشنبه 16 مرداد 1392 02:16 ق.ظ
در مورد پتانسیل اب متوجه شدم.سوال من یه چیز دیگه است.
نه cohesion ننوشته.tension نوشته.تو ص 821 تو کمپبل ادیت 8 یه عکسی هست.نوشته های اون عکسو بخونید.شماره ی 3 نوشته که تبخیر ابی که سلول ها رو پوشانده که گودی ایجاد بشه که باعث افزایش surface tension و rate of transpirationبشه.
چطور دوتاش ممکنه؟
علی شریفبه نظرم شما از فایل PDF کتاب استفاده میکنید. به خاطر همین صفحاتمان یکسان نیست.
این دو در کنار هم هیچ گاه اتفاق نمی افتد. به این صورت توجیه کرده است که با افزایش تبخیر آب کشش سطحی آب نیز افزایش می یابد و برای جبران آن آب به سمت بالا کشیده می شود تا کشش سطحی به حالت اول برگردد.
سه شنبه 15 مرداد 1392 11:57 ب.ظ
سلام خسته نباشید.ببخشید من یه متنی درباره ی تعرق که ابو میکشه بالا خوندم یه جمله بندی هاییش منو گیج کرده.
گفته که اب ÷وشیده شده روی سلول های مزویل تبخیر که میشوند یک گودی به وجود میاید که باعث تفزتیش کشش سطحی میشه.میشه توضیح بدید چطوری؟
اینو من تو کمپبل تکس ادیت 8 خوندم.ص 822
بعد گفته که rate تبخیر رو بالا میبره.چطور میشه در عیم حال که کشش سطحی زیاد میشه تبخیر هم بیشتر شه؟
بعد یه چیز دیگه هم گفته که اب که تبخیر میشه پتانسیل اب رو کاهش میده و بنابراین فشار منفی (کشش ) ایجاد میکنه.میشه بگید فشار منفی چه ربطی به کشش داره؟منظورش اینه که فشار منفی باعث جذب اب از پایین میشه؟
علی شریفصفحه 822 ربطی به آب نداشت؟!
یه توضیح کلی درباره این موضوع: آب که از سطح سلول های مزوفیل بخار می شود به خاطر وجود نیروی همچسبی (Cohesion) مولکول های آب و افزایش آن، جریانی ایجاد می شود که کشش تعرقی ( transpirational pull)می نامند. (شاید شما کشش سطحی را با هم چسبی اشتباه گرفته باشید.)
فشار منفی رو با یه مثال رایج توضیح می دم: وقتی شما بادکنک را باد می کنید ایجاد یک فشار مثبت می کنید که باعث افزایش حجم آن می شود اما جسمی را در نظر بگیرید که حجم ثابت دارد و شما می خو.اهید با کشیدن هوای درون آن از حجم آن بکاهید. در این حالت شما عامل کاهش حجم نیستید در واقع به طور منفی دارید کار انجام می دهید. حالا اگر دیواره های این جسم فرضی مستحکم بود و فقط از یک جا ورودی مایع می داشت آن مایع به سمت شما بالا می آمد. تا کاهش حجم هوای داخل جسم را جبران کند. این اساس فشار منفی بود برای تعمیم دادن به گیاهان در نظر بگیرید که هوایی وجود ندارد و همه چیز آب است. پتانسیل آب را این طور در ذهن داشته باشید: تمایل مواد به جذب آب (این ماده می تواند محلول، هوا، چوب پنبه و ... باشد.) اگر مثبت بود می خواهد دفع کند و اگر منفی بود می خواهد جذب کند. بدیهی است که همه گیاه می خواهد آب جذب کند پس پتانسیلش منفی است اما قسمت های بالاتر دوست دارند بیشتر جذب کنند (چون آب را ابتدا آنان از دست می دهند) پس پتانسیلشان منفی تر است.
چهارشنبه 9 مرداد 1392 09:56 ب.ظ
سلام .ببخشید میخواستم بدونم جلد سوم سولومون که سیستماتیک رو شروع کرده نیازه خوندنش؟
چون من زیاد نشنیدم تا مرحله 1 جزو مباحث مهم باشه.حالا درباره ی مرحله 2 نمیدونم.میشه راهنماییم کنید؟
علی شریففصل اولش لازمه. باقیش رو اگر فرصت کردید بخونید. برای مرحله اول و دوم زیاد روش تاکید نمی شه. ولی اگر بخواهید تهران موفق باشید لازمه که همش رو یاد داشته باشید.
دوشنبه 7 مرداد 1392 03:04 ب.ظ
من فکر کنم درون امیزی رو اشتباه فهمیدم.مگه نمیشه تو یه جمعیت ایزوله ک افراد با هم جفت گیری میکنند و باعث میشه ک خزانه ی ژنی محدود باشه؟
خوب درون امیزی در گیاه ک مسلمه همون ژنوتیپه اما تو یه جمعیت مثلا پرنده aa ها میتونن با AA امیزش کنن .این اسمش درون امیزی نیس؟ دو تا پرنده ی aaچطور؟
علی شریفدرون آمیزی به معنی آمیزش میان افرادی است که شباهت ژنتیکی زیادی به هم دارند. این افراد معمولا خویشاوندان نزدیک یکدیگرند. این جور افراد در اغلب ژن ها با هم یکسان اند. موارد استثنائی هم می تواند وجود داشته باشد که در یک صفت خاص کاملا ژنوتیپ متفاوت دارند ولی درمجموع این شباهت ژنتیکی باعث می شود که اگر همو باشند فرزندان همو معادل خود و اگر هترو باشند نیمی از فرزندانشان همو شود. در نهایت و در مجموع نسبت صفت های دارای ژن های همو افزوده شود
معیار درون آمیزی خویشاوندان نزدیک است؛ نه افراد یک جامعه ایزوله
یکشنبه 6 مرداد 1392 11:09 ب.ظ
اینی که میگم درسته؟
وقتی تو یه جمعیت درون امیزی زیاد میشه فراوانی اللی تغییر نمیکنه اما تعدا هموزیگوس ها بیشتر از قبل نسبت به هترو زیگوس هامیشه؟
علی شریفبله نسبت اون ها تغییر می کند. حاصل دورن آمیزی همو ها همو است و نصف زاده های حاصل از هترو ، همو می شود و این مقدار هر نسل به جمعیت همو ها افزوده می شود.
یکشنبه 6 مرداد 1392 10:46 ب.ظ
وقتی میگیم ک هموزیگوت ها با هم همو میدن aa و AA که هتروزیکوت میدن.پس چه دلیلی داره تعداد هموزیگوت ها در درون امیزی رفته رفته بیشتر شه؟
علی شریفدرون آمیزی به معنی لقاح با ژنوتیپی معادل خود گیاه است. یعنی aa با aa
در ضمن تعداد رو نمی شه مشخص کرد. باید بگیم نسبت اون ها داره تغییر می کنه.
سه شنبه 11 تیر 1392 10:45 ب.ظ
سلام.دو تا سوال داشتم:1-چرا دیواره قارچ ها لان ندارد و برای ارتباط چی کار میکنن؟
2-ایا اغازیان اندامک های غشا دار را دارند؟
ممنون
علی شریف1. اگر فصل قارچ ها رو بخونی متوجه می شی که انواع مختلفی از قارچ ها وجود دارند که حتی دیواره بین سلولی ندارند. این ها یک توده سیتوپلاسمی دارند که هزاران هسته در آن است. گروه دیگر اشکال دیواره مانندی دارند به نام سپتوم با این حال سوراخ های آن به حدی هستند که اندامک هایی مثل میتو و یا حتی هسته از آن بتوانند عبور کنند.
2. آغازیان هم جز یوکاریوت ها هستند و اندامک غشا دار دارند. یه جایی خونده بودم که یوکاریوت غشا دار رو اگه نتونستید در گروه های گیاهان، جانوران یا قارچ ها جا بدهید آن را آغازی در نظر بگیرید.
شنبه 17 فروردین 1392 09:28 ب.ظ
سلام اقای شریف.من در مقایسه کردن نقطه اشباع نوری،نقطه بحران نوری،نقطه اشباع co2 و نقطه بحران co2 بین گیاهان c3 و c4 مشکل دارم شاید علتش اینه که مفهومشون رو خوب نفهمیدم!میشه لطفا کمی توضیح بدید؟
علی شریفمعادل همین عبارت ها به زبان انگلیسی رو در گوگل جستجو کنید تا نمودار های مربوط به این قسمت رو براتون پیدا کنه. با بررسی اون ها به نظرم مشکلتون حل می شه.
چهارشنبه 23 اسفند 1391 10:55 ب.ظ
سلام. میشه لطفا توضیح بدید دقیقا چرا در هر بار همانند سازی DNA با حذف پرایمر به وسیله ی انزیم نوکلئاز مقداری از تلومر (یا DNA خود سلول) هم حذف میشه؟ودر نتیجه رفته رفته کوتاه میشه؟چه چیزی موجب حذف شدنش میشه؟
علی شریفچیزی حذف نمی شه. همانند سازی صورت نمی گیرد. در یکی از رشته ها که اصطلاحا پیرو نامیده می شود بعد از حذف پرایمر فضای کافی برای پلیمراز وجود ندارد و آن تکه همانند سازی نمی شود.
درباره قطعات اکازاکی جستجو کن جوابتو پیدا می کنی.
سه شنبه 24 بهمن 1391 09:15 ب.ظ
میشه لطفا این سوال رو توضیح بدید: یک سلول گیاهی به شکل مکعب را در نظر بگیرید که در یک بعد رشد میکند و به دو سلول دختری تقسیم میشود.اگر حجم هریک از سلول های حاصل،حدود75%حجم اولیه سلول مادری باشد،سلول مادری طی رشد و تقسیم معادل چند برابر سطح غشای پلاسمایی خود،غشای پلاسمایی جدید سنتز کرده است؟(راهنمایی:سلول های دختری مکعب نیستند.) ممنونم.
علی شریفمستطیلی که فقط طولش زیاد می شود. نصف آن 3چهارم اندازه اول آن بوده. پس مجموع این دو تکه 1.5 برابر اندازه سابق بوده است. وقتی اندازه مستطیلی 1.5 برابر قبل شده و از طرفی فقط یک محور آن یعنی طول آن تغییر کرده است پس نتیجه می گیریم طول آن 1.5 برابر شده است. این مستطیل بزرگ شده با مکعب سابق در چند چیز مشترک است. در ذهن خود آن ها را پیدا کرده و کنار بگذارید. مساحت آن چه جدیدا اضافه شده را به دست آورید و نسبت این مساحت را به مکعب اولیه بیابید.
دوشنبه 29 اسفند 1390 11:47 ق.ظ
درود
ببخشید ولی فک کنم سیس-ترانس ها همون ایزومر های هندسی(ترکیباتی که تو قرار گرفتن پیوند کووالان با هم مشابهن ولی شکل هندسی شون باهم فرق داره)هستن...
که تو بعضی ترکیباتی که پیوند دوگانه کربن-کربن دارن دیده میشه...



سپاس
بدرود
علی شریفبه نظرم منظور از شکل هندسیشون محل قرار گیری آن ها در اطراف اتم باشد. مولکولی مثل اتن رو در نظر بگیرید. حالا به جای یکی از هیدورژن های هر کربن، یک عدد گروه متیل قرار بدهید. اگر این دو متیل ساختار صندلی مانند به کل مولکول دادند اصطلاحا ایزومر ترانس نامیده می شوند. اگر ساختار ناودان مانندی ایجاد شد سیس خوانده می شود.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


نمایش نظرات 1 تا 30
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :