تبلیغات
تجربه های یک المپیاد زیستی دوره چهارده - بخش آزاد
 
تجربه های یک المپیاد زیستی دوره چهارده
درباره وبلاگ


با سلام خدمت شما المپیادی های عزیز

اوایل کار فکر می کردم که وقتی دارم المپیاد می خونم فقط باید علم زیست شناسی رو یاد بگیرم. اما انتهای کار فهمیدم که المپیاد هم فقط علم نیست، راه و روش دارد. مطالب این وبلاگ تجربه هایی است که من در این 2 سال فهمیده ام و امیدوارم که این کار باعث شود دانش آموزان هم اشتباه های من را تکرار نکنند و هم در سطح بالاتری به مطالعه المپیاد بپردازند. قطعا خیلی دردآور است که تفاوت در نتیجه ها تابع چیزی غیر از تلاش نباشد.
sharifa911@mums.ac.ir

اونایی که فکر می کنند اهداف این وبلاگ با افکارشون همخونی داره می تونند به هر نحوی که می تونند به گسترش اینجا کمک کنند. بعضی از زمینه های همکاری که الان به فکرم می رسه: پاسخ دهی به سوالات علمی و غیرعلمی، انتقال تجربه های آزاد، برنامه نویس وبلاگ و سایت، کمک های مالی برای طراحی سایت، ایده پردازی و اضافه کردن امکانات جدید و سایر چیزهایی که مطمئنم به ذهن خلاق شما خواهد رسید.
قبلا هم گفتم الان هم می گم، المپیادی بودن، مدال داشتن نیست. همه جوره مشتاق حضورتون هستم. حضور با اسم مستعار هم مانعی نداره.

مدیر وبلاگ : علی شریف
یکشنبه 3 مهر 1390 :: نویسنده : علی شریف

اگر تجربه شما در موضوع های داده شده طبقه بندی نمی شد در قسمت نظرات این بخش بنویسید تا به نام شما و در یک پست جداگانه ثبت شود.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 27 بهمن 1392 07:23 ب.ظ
درود بر شما میشه بپرسم که شما رشتتون چیه و رتبتون چند شده؟ خیلی ممنون .
علی شریفپزشکی مشهد می خونم. رتبه کلم: 763
یکشنبه 27 بهمن 1392 07:19 ب.ظ
با سلام میشه بپرسم که شما چند ساعت در روز در س میخوندید؟ به طور کلی شیوه ی درس خوندنتون چه طور بوده؟ ایا رشته ای که مد نظرتون بود رو قبول شدید؟ با سپاس
علی شریفتقریبا به عنوان کار زمینه ای درس می خوندم. بینش می خوابیدم، غذا می خوردم، میرفتم ورزش و ...

البته رشته و شهری که در نظر داشتم در طول زمان تغییر می کرد ولی جایی که در نهایت به عنوان انتخاب اول زدم، قبول شدم
پنجشنبه 12 اردیبهشت 1392 10:55 ب.ظ
1-خوب اگه تمام مطالب را اینطوری بخونیم که 3سال سهله 300 سال طول می کشید این کتابارو تموم کنیم.
2-میشه لطفا یک مثال بزنید؟زیاد نفهمیدم:d
ممنون
علی شریفمثلا تو فیزیولوژی محاسبه مقدار پلاسما و حجم مایعات بدن ، مایع بین سلولی و ... اولا با ساختارش مشکل داشتم موادی که تو گایتون برای این کار داده بود رو رفتم ساختاراش رو درآوردم (استفاده صحیح از اینترنت :)) کلی چیز جدید اون موقع یاد گرفتم بعد با محاسبات فرمول حجم پلاسما رو اثبات کردم و ... . کلا برای هر موضوع اگه متمرکز بشی کمی به دور و برش هم نگاه کنی یکمی تعمیم بدی یه کاربرد هم براش پیدا کنی یادت نمی ره. حافظه دائم ما ظرفیتش بی نهایته و مدت ماندگاریش هم همین طوره. وقتی شما چیزی یادت می ره یعنی از حافظه کوتاه مدت نرفته به بلند مدت و یا این که در بازگردانیشون مشکل داری که این مورد دوم راه حل ارتباط دادن مطالب با دیگر مطالب تثبیت شده است.
در ضمن کی گفته باید همه منابع رو کامل یاد بگیری مگه می خوای لیسانس زیست شناسی بگیری !!!
پنجشنبه 12 اردیبهشت 1392 06:40 ب.ظ
سلام.
یک سوال(شاید خنده دار)
شما چجوری درس میخواندید که مطالب از خاطرتون نره(مثلا یک فصل گایتون)؟ منظورم در لحضه است که نیاز به مرور زیادی نداشته باشه
گاهی اوقات چیزایی که میخونم یادم میره.
ممنون
علی شریفدرباره اون چیزی که نوشته فکر می کردم. اول سعی می کنم ردش کنم D: اگه نشد براش چند تا مثال می آرم در مواردی همه اثباتش می کنم.
شنبه 24 فروردین 1392 06:35 ب.ظ
سلام.
یک سوال:ایا گروهی خواندن کمکمون میکنه؟
اگر کمک میکنه چجوری باید باشه؟
ممنون
علی شریفمی تونه کمک کنه. اگه تونستید خودتون رو کنترل کنید که با هم صحبت نکنید و افرادی رو هم پیدا کردید که در سطح خودتون باشه (و ترجیحا با هم رقابت هم داشته باشید!) خیلی مفید می شه. تا وقتی که با هم بودنتون باعث وقت گذرانی ( صحبت و فوتبال و ...) نشه. اگر فقط وقت استراحتتون رو به این کار ها (پرانتز قبلی) بگذرونید داستان خیلی خاطره انگیز تر خواهد شد. وقت ها رو هم خودتون تصمیم بگیرید. استراحتتون بین یک پنجم تا یک ششم کل وقت باهم بودنتون باشه مناسبه.
سه شنبه 17 مرداد 1391 02:57 ب.ظ
سلام!
یك سوال:چه خبر از نتایج كنكور؟
یك درخواست:لطفا اكتیوتر باشید!!
علی شریفخوب بوده.
؟! الان من باید چه کار می کردم که نکردم؟!؟!
شنبه 20 خرداد 1391 07:59 ب.ظ
سلام!یه سوالی دارم كه مدت هاست ذهنمو مشغول كرده!
هدف ما از شركت تو المپیاد چی باید باشه؟
علی شریفخیلی سوال جالبیه. همیشه تو ذهنم به هدفم از شرکت در المپیاد فکر می کردم ولی به این فکر نمی کردم که شاید اهداف بقیه فرق داشته باشه. از یک هفته پیش که این سوال رو خوندم یه گوشه ذهنم به این مسئله فکر می کرد نتایج جالبی برای خودم هم بدست آمد.
اول از خودم بگم که من سال اول دبیرستان و همچنین در راهنمایی ریاضیاتم خوب بود (در کنار نمرات 15 و 16 دروس حفظی). همه چیز داشت به سمتی می رفت که من برم رشته ریاضی. اتفاقات متوالی و مرتبطی طی یک هفته باعث شد من رشته پزشکی رو به رشته نرم افزار ترجیح بدم و راهی تجربی بشم. با یه کوله بار از معلومات کامپیوتری و ریاضیات همیشه 20، اطرافیان و معلم هایم خیلی سرزنشم کردند که چرا تجربی رو انتخاب کردی (البته پدرم تنها کسی بود که وقتی این موضوع رو با ایشون در میان گذاشتم بدون هیچ چون و چرایی منو درک کردند و گفتن هر چی خودت صلاح می دونی انجام بده.) حالا من بودم و شرایط جدیدی که مجبور بودم برای به کرسی نشوندن نظرم شروع به درس خوندن بکنم. تو اون شرایط با خودم فکر کردم که اگر قراره یه کاری بکنم بزار کاملترین کار رو انجام بدم و رفتم سراغ المپیاد. زیست شناسی رو هم بدون مطالعه قبلی وصرفا چون به پزشکی مرتبط بود انتخاب کردم. این تغییر نگرشم باعث شد که من از شاگرد 25 ام به شاگرد دوم ارتقا پیدا کنم و معدلم بالا بیاد. در ادامه حس المپیاد خوندن بیشتر از درس خوندن در من جلوه کرد و سال سوم دوباره به همون جای قبلی (البته یک کم بهتر) برگشتم ولی اصلا ناراحت نبودم. من به هدفم می رسیدم چون هدف من درس و المپیاد نبود رشته دانشگاه بود که المپیاد شده بود یک وسیله برای این کار.
تو این مدت که فکر می کردم و خاطرات دوره را مرور می کردم متوجه شدمکه هدف ها واقغا فرق دارند. (چیزی که وقتی اون جا بودم بهش توجهی نکردم) اهداف مختلف رو می شد برای بچه ها متصور شد: مدال جهانی، افتخار برای خانواده ، فرار از کنکور ، فرار از عربی و زمین ، همراهی با دوستان ، انتظارات اطرافیان و خانواده ، حس درس خوندن بیشتر ، علاقه شدید به زیست ، علاقه به کسب افتخار برای خود ، گرفتن 15% برای کنکور(این برای یه نفر غیرزیستی بود) و چیزهای دیگری که ازبقیه بچه ها می شد دید. این هایی که نوشتم از صحبت های اونها طی دوره استنباط کردم شاید هدف اصلی اونها چیز دیگری بوده که بروز نداده اند.
در کل المپیاد یک وسیله است.(به نظر من) و وسیله ها هدف نیستند. شاید برای دو سه نفر هدف بود ولی الان که به هدفشون رسدند یا نرسیدند باز هم کارشون تو این دنیا ادامه داره. به قول یک المپیادی که از ما بزرگتتره هر چه تحصیلات آکادمیکتون بگذره بیشتر به المپیاد خندتون می کیره که براش چه کار ها کردید. آینده آدم ها در دانشگاه رقم میخوره و واقغا آدم باید ... باشه که المپیاد رو هدفش قرار بده.
.
حالا این که هدف شما چی باشه کاملا به خودتون مربوطه ولی جالب تر این است که افق دیدتون رو بالا ببرید رو المپیاد یک وسیله برای رسیدن به هدفتون بدونید.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :